torsdag 2 juli 2009

Vi är över gränsen.


Vi är tillbaka i Sverige men inte hemma. Vår vana trogen tänkte vi åka en alternativ (smal, backig och kurvig) väg i Gudbrantsdalen:Bjornsonvegen. Helt plötsligt protesterade "bussen" och villle inte mera. Ideliga stopp, varför et vi fortfarande inte men värmen 32 grader eller hemlängtan är spekulationer vi har. Bara vi var tillbaka på E6 och körde söderut så var "han" nöjd. Gick som en Hymer i 50 mil. Nu är vi på Resö i norra Bohuslän.



Men vi är "skyldiga" ett par dagar att redovisa:

Dagen efter turen på fjället hade den trevliga personalen fixat en tur till. Kerstin och Ingbritt tog oss med på en tur på "Drottningleden". Knappt hade vi hunnit ur bilen förrän Kerstin och Karin började titta på och analysera blommor. Det fanns namn på varenda en, minsta lilla gräs hade namn och var unik för fjällmiljön. Även jag lärde mig en del: sätter man fjäll-, kryp-, lapp-,dvärg- framför namnen på vanliga växter så är det fjällväxter.
På det hela taget var det en trevlig tur bland blommor, träd, snödrivor och efterhängsna bromsar som bet en i benen så snart man stod still i 3 sekunder. Jag förstår varför renarna drar till högfjället på sommaren.

Väl tillbaka åt vi söndagsmiddag på Fjällgården och så tog vi ytterligare en tur, för Kerstin visste var det växte Guckusko - en stor orkide som Karin aldrig hade sett vi verkligheten. Vår Hymer tuffade på längs de dammiga grusvägarna och helt plötsligt var det stopp och sedan gick vi en dåligt upptrampad stig till:
Ett helt bestånd av Guckuskor i praktfull blomning. Karin var överväldigad och glad.


Sedan tog vi vägen förbi Höns-Idas loppisförsäljning. En hel lada full i porsin, julsaker, textilier, tavlor, burkar, flaskor ja uppräkningen kan bli hur lång som helst.
Sedan gick färden till en myr där det växte en väldigt massa lappnycklar., en annan orkide som lär vara väldigt speciell.


Om denna dag var en höjdpunkt för Karin så var dagen efter en höjdpunkt för mig. Vi åkte till Ruttjebäcken som rinner ner till en sjö och har under åren slipat fram en mycket speciellt bäckravin med fina avsatser och jättegrytor och rutchkanor i vattnet. Vi som badade i det 8 gradiga forsande vattnet fick en oförglömlig upplevelse. Så tackade vi för oss och inledde resan hemåt via Norge.


2 kommentarer:

  1. Kära vänner!
    Så fantastiskt att få ta del av er resa på detta spännande sätt. Jag är imponerad av alla fotografier på intressanta orter, växter m.m. Jag nämner inget om bitande insekter - där har vi gemensamt hatobjekt. Mjörn håller 23-24 grader nu och jag tror jag ändå föredrar det framför iskall rutschkana - fast nog vore en kylande upplevelse häftigt. Hälsningar från Alingsås med 30 graders värme och åskmuller

    SvaraRadera
  2. Tack för utförlig rapport och trevliga bilder!
    Är det Morgan som till vänster på första bilden?
    Jag har ju inte sett Morgan i verkligheten så jag är inte riktigt säker ... / Kurt-EVert

    SvaraRadera