måndag 2 juli 2012

Bland mygg och naturreservat

Här ser vi Karin i sitt rätta element med Floran i hand på väg ut i skogen för att leta efter orkideer. I just detta naturreservat (Vallmyran) kunde man finna den mystiska orkidén Nornan. Men den blommar ungefär samtidigt som blåbäret så vi var lite sent ute. Men där fanns Jungfru Marie nycklar och nattviol och lite andra blommor som Ormbär, Stenbär, Linnea och inte att förglömma -Midsommarblomster. För min egen del tittade jag mest på djuren, eller insekterna. Eftersom vi var i ett naturreservat så försökte jag med övertalning och genom att visa uppskattning (med applåder) få alla mygg och flugor att lämna mig.

Blomman heter Ögonljus och är en ny bekantskap.



Detta är det tredje naturreservatet som vi hunnit med under dagen (de
ligger i närheten av varandra) - klapperstensfälten vid Norrfällsviken. Tänk att dessa stenar och block fanns i inlandsisen och att havet därefter bearbetat dem och slipat dem runda.

Nu är det go´ natt, ja dvs hur mycket god natt det nu blir med alla kliande myggbett från dagens naturupplevelser. 


1 kommentar:

  1. Ögonljus - är det pyrola?? Den fanns med i Majas alfabet vill jag minnas. ( knäpp detalj: min telefon föreslår texten "neonljus - är det Carola?)

    Önskar er fortsatt god tur!

    SvaraRadera