torsdag 11 juli 2013

Gräsänkling i Norrland

Det finns många som har frågat både mig och min fru och svägerska vad jag skall göra när systrarna vandrar i fjällen(se föregående inlägg). Det finns mängder av saker att göra. Byggnadsteknik från svunna tider lockar alltid en gammal förvaltare.
Sydsamisk kultur med inslag av ornitolgi och geologi kan man bese på museum.
Men man kan också ägna sig åt annat. Utbudet av frestelser är inte så stort men de finns:
Nu var inte detta något som lockade mig speciellt. Faktum är att första dagen gick åt till att fixa färskvattenpumpen i husbilen som hade gått sönder.
Så blev det lite naturupplevelser och planlöst körande på små vägar till de tog slut.
När vi ändå ser på povanliga skyltar så är detta en skylt som sällan dyker upp hemma:
Sedan letade jag reda på en K-märkt BP-mack som finns i den bok i vilken vi också hittade den gamla bilskroten som vi berättade om i början på resan.
Sedan gick resan mot Ljungdalen och på vägen mötte jag vita kor som gick på vägen och i diket.

Eftersom jag övernattat på ett industriområde i Östersund första natten (för att komma till verkstaden direkt på morgonen) så tänkte jag att en övernattning på en av STF:s fjällstugor skulle passa bra den andra natten. Blodtörstiga mygg och irriterande knott, i olika storlekar, hindrade mig effektivt från att
ens ta mig ur husbilens skydd. Det är tur att man har allt man behöver inomhus.

Sen var det ganska trevligt att se de vandrande systrarna komma ner från fjället, det var ju inte tyst längre, men det var inte ensamt heller.


1 kommentar:

  1. apropos BP-macken kan jag tipsa om att öde bensintappar finns även söderut i Sverige, inte bara i de norra glesmarkerna. Kolla våra vykort från österlen...

    SvaraRadera