tisdag 28 juni 2011

Vi har rundat Sverige!

Hyvä päive, eller va det heter, vi är i Finland. Vi har nu lämnat kusten i Norge och kört in i den fantastiska fjällvärlden som finns här precis mellan de tre länder som gränsar till varann. I morgon (onsdag) tänkte vi bege oss till själva röset där de tre länderna förenas:Treriksröset.

På bilden ser ni den sjö som skall passeras i morgon före den långa vandringen till röset.

Nu åter till rapporteringen om vårt besök på Lofoten mm. Den kommer senare, men som ett smakprov från vattnen väster om Vesterålen så kan vi visa en stjärtbild på en kaskelottval:


Bilderna på späckhuggare är inte så imponerande men vi fick en rejäl bonus när vi fick se ett grupp späckhuggare runt båten. Späckhuggare brukar ses under vinterhalvåret - vi hade tur.

Vi har nu passerat resans geografiska höjdpunkt och börjar så smått att köra söderut. Vi har inte så bråttom utan kommer att njuta av färden.

PS: Just nu hör vi den finska göken låta utanför husbilen. (Vi tror att det är en gök - vi är inte så bra på finska.) DS

2 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder! Vilka upplevelser ni är med om!
    I Alingsås har vi haft 29 grader varmt på dagen. Mjörns vattentemperatur var 22 vid Lövekulle badplats, när jag tog mitt kvällsdopp. Detta är Sverige, när det är som bäst i mitt tycke. Maria har återvänt till Stockholm och Andreas har tagit kajaken och övernattar på ngn ö i Mjörn.
    Godnatt!
    LBmamma

    SvaraRadera
  2. Kul att det blev valsafari och att ni hade turen att se späckhuggare också, det hade jag med när jag på valsafari 1994.

    SvaraRadera